loading

اعتماد بنفس در رابطه

post-cover
🔸🔸🔸

اعتماد بنفس نقش بسیار موثری در شکل‌گیری روابط، کیفیت و تداوم آنها دارد؛

در واقع رابطه‌ای موفق و درست پیش می‌رود که هر کدام از طرفین آن، ارزش‌های خود را بشناسند و برای اطرافیانشان نیز ارزش قائل شوند.

 

🔸🔸🔸

نداشتن اعتماد به نفس در رابطه، علاوه بر این که آرامش روانی فرد را از بین می‌برد، امکان و فرصت تجربه یک رابطه عاطفی سالم را نیز از فرد سلب می‌کند؛

در این صورت مدام خودتان را بابت هر اتفاقی در رابطه سرزنش می‌کنید و از آن جایی که نسبت به دیگران ارزش کمتری برای خود قائل هستید، به صورت ناخوداگاه به دیگران یا طرف مقابلتان اجازه می‌دهید هر طور دلش خواست با شما رفتار کند.

 

🔸🔸🔸

نشانه های کمبود اعتماد بنفس در رابطه چیست؟

 

🔸🔸🔸

به دنبال تایید و امنیت هستید:

هنگامی که نسبت به خودتان احساس بدی دارید، در رابطه با ترس و پافشاری زیاد به دنبال بدست آوردن تائید و امنیت هستید. این مسئله هم به شما آسیب می‌زند و هم طرف مقابل را خسته می‌کند.‏

 

🔸🔸🔸

تصورتان از همسرتان تغییر می‌کند:

بخاطر ضعف در باورهای خود، احساس می‌کنید از سوی دیگری توجه لازم به شما نمی‌شود.

 

🔸🔸🔸

دچار شک و تردیدهای بیمارگونه می‌شوید:

همیشه در رابطه دچار شک و تردید می‌شوید و نگران ترک همسرتان و دوست نداشته شدن از طرف او هستید.

در این صورت طرف مقابلتان را نیز آزار می‌دهید، زیرا حساسیت‌های رابطه بیشتر شده و شما کاری می‌کنید که شریک زندگی‌تان در کنار شما احساس امنیت نکند.

 

🔸🔸🔸

همیشه مضطرب و نگران هستید:

بدلیل نداشتن اعتماد بنفس ممکن است از ظاهر، موقعیت و یا شخصیت‌تان ناراضی باشید.

خود را بخاطر افکار و احساسات‌تان سرزنش می‌کنید و با هر مسئله ساده‌ای در زندگی‌تان وحشت زده می‌شوید، خود را لایق دوست داشته شدن نمی‌دانید و باور نمی‌کنید که یک نفر دوست‌تان دارد!

 

🔸🔸🔸

نادیده گرفتن خود و قربانی شدن:

همیشه شما مطابق با نیازها و تمایلات شریک زندگی‌تان پیش می‌روید و خواسته‌ها و نیازهای  خودتان نادیده گرفته می‌شوند.

 

🔸🔸🔸

در برابر چیزهایی که ناراحتتان می‌کنند، اعتراضی نمی‌کنید:

کمبود اعتماد به نفس باعث می شود در یک رابطه مخرب باقی بمانید و در برابر چیزهایی که باعث ناراحتی‌تان می شود اعتراضی نکنید؛ زیرا به علت احساس عدم امنیت نسبت به شریک زندگی خود و ترسی که بخاطر از دست دادن دارید، از هرگونه مواجهه و برخورد با طرف مقابل اجتناب می کنید.