loading

ویژگی‌های دوره عقد تا عروسی(۱)

post-cover
 

🔸🔸🔸

دوران عقد از مهم ترین دوران زندگی هر فردیه که با توجه به شناخت این دوران میشه تداوم زندگی متاهلی رو ارزیابی کرد و به مرحله پذیرش برای وردو به بعد از ازدواج رسید....
در واقع مهمترین فایده این دوران ایجاد تفاهم روحی ، آشنایی با فرهنگ دو خانواده، آشنایی با مسائل زناشویی ، مسئولیت های زندگی و رنگ پذیری های اخلاقی و مذهبیه.

دکتر محمدرضا کمن، روانشناس و مشاور همدم در اهمیت دوران عقد ، ویژگی ها و ملاحظات این دوران مطالبی رو عنوان کردن.

 

🔸🔸🔸

 

  • عدم تعهد و مسئولیت اساسی طرفین نسبت به زندگی مستقل :  


 

 عروس و داماد در این دوره به تدریج وارد زندگی مستقل خویش می شوند، اما این استقلال یکباره شکل نمی گیرد.

از اساسی‌ترین مولفه های آرامش در این دوره آن است که آنچه بعد از عروسی از طرف مقابل انتظار می رود، در این دوره توقع نداشته باشیم.

 

🔸🔸🔸

این انتظارات در همه حوزه هاست؛ اعم از رسیدگی مالی، گرمی و صمیمیت، رفت و آمد، اتکای روانی، وقت گذاری و ...

چرا که شناخت یکدیگر، اطلاع از وظایف و حقوق متقابل، نیاز به زمان دارد و هرگونه انتظار و ایده آل طلبی، موجب رنجش و تنش در روابط خواهد شد.

برخی در این دوره ناخودآگاه در مقام مقایسه با اطرافیان خود، به دور از واقع بینی و پذیرش شرایط همسر، سعی در تحمیل انتظارات و اصلاح و تربیت وی دارند!

 

🔸🔸🔸

  • توجه ویژه دو خانواده و ایجاد زمینه های فراوان برای آسایش طرفین:


 

گاهی برخی خانواده ها با نیت دلسوزی، در جزئی ترین امور زندگی فرزندشان دخالت می کنند.

زوجین باید بدانند که هرآنچه والدین می گویند یا انجام می دهند، از سر دلسوزی است اما باید با هوشیاری از زندگی خود مراقبت کنند و همیشه حلقه واسط خانواده خود و همسر خویش بوده و سبک ارتباط را مدیریت کنند و با درایت، از ایجاد هرگونه تنش پیشگیری نمایند.

 

🔸🔸🔸

متاسفانه معمولا تنش های فیمابین عروس و خانواده داماد، از منفعل بودن و کمبود درایت داماد است و بالعکس.

پس با حفظ حرمت والدین و همسر خویش، روابط ایشان با یکدیگر را مدیریت کنید تا به تدریج به شناخت لازم و آرامش دائمی در روابط دست پیدا کنید.

 

🔸🔸🔸

  • عدم توقع  از عروس و داماد در هدیه دادن  به بستگان در مناسبت های مختلف:


 

اصل هدیه دادن به یکدیگر و خانواده ها موجب افزایش مهر و محبت و صمیمیت می شود، اما این امر نباید تبدیل به یک انتظار و توقع شود.

اگر به گونه ای زندگی کنیم که از هیچ یک از اطرافیان خود توقع و انتظار نداشته باشیم و همه امور خود را برای رضای خدا انجام داده و انتظار جبران نداشته باشیم، آرامش سراسر وجود ما را فراخواهد گرفت.

 

🔸🔸🔸

  • طراحی و برنامه ریزی برای آینده دور و نزدیک:


 

با هدف گذاری و برنامه ریزی در زندگی، حامی یکدیگر بوده و تلاش کنید بجای تمرکز بر ناداشته ها، داشته ها و نعمتهایی که خداوند به شما داده را ببینید.

 

🔸🔸🔸

  • استفاده از آرامش های روحی و عاطفی حاصل از انتخاب همسر و همراهی و همدلی با همسر:


 

بی شک از مهمترین مولفه های سلامت روان، ناشی از آرامش و مودت و صمیمیتی است که بین همسران ایجاد می شود.

اما گاهی برخی مردان یا زنان وظایف خود را برای ایجاد این صمیمیت و همدلی نمی دانند؛ یا تصور می کنند که همان سبک صمیمیتی که بین والدین خود می دیدند، همان را باید عینا الگوبرداری کنند.

 

🔸🔸🔸

بی تردید الگوهای مثبت والدینی در صمیمیت فرزندان مؤثر و لازم است اما گاهی کافی نیست. چه بسا همسر شما ظرف عواطف بزرگتری دارد و لازم است که بیش از آنچه می داند، عمل کند.

ساده ترین و ابتدایی ترین ابزار ایجاد صمیمیت بین همسران توجه به یکدیگر و احساس دیده شدن در روابط روزمره است.

این توجه باید به صورت کلامی و غیر کلامی باشد؛ ابراز کلام های محبت آمیز و خریدن هدیه حداقل کاری است که همسران باید در قبال یکدیگر و به صورت روزانه (و نه گاهی اوقات)  انجام دهند.

 

🔸🔸🔸

  • کسب تجربه عروس و داماد از دیگران در جهت تنظیم روابط خانوادگی:


افرادی كه كارهاى مهم خود را با مشورت انجام می‌دهند، كمتر گرفتار لغزش مى‌شوند.

و در مقابل با استبداد رأى، بزرگترین سرمایه‌ى انسانى یک خانواده نیز از دست مى‌رود.

كسى كه در انجام كارهاى خود مشورت مى‌كند، اگر مواجه با پیروزى شود كمتر مورد حسد قرار می گیرد، چون دیگران پیروزى او را ازخودشان مى‌دانند و معمولاً انسان نسبت به كارى كه خودش انجام داده، حسد نمى‌ورزد و اگر احیاناً شکست بخورد، زبان اعتراض و شماتت اطرافیان بر او بسته است، زیرا كسى به نتیجه كار خودش اعتراض نکرده، بلكه دلسوزى و غمخوارى نیز مى‌كند.