گفتگوی خبرگزاری فارس با مسوول پلتفرم همدم
ماجرای پلتفرم «همدم» از کجا شروع شد؟
پلتفرم «همدم» یک سابقه قبلی به نام «سامانه همسانگزینی تبیان» دارد که این سامانه از سال ۱۳۹۴ رونمایی رسمی شد. همسانگزینی تبیان یک سامانه تحت وب بود که متقاضیان ازدواج هر یک با یک کد معرف آنجا ثبتنام میکردند. بعد از ثبتنام یعنی پر کردن فرمهای ثبتنامشان و دو آزمون روانشناختی و الصاق مدارکشان، برای مصاحبه حضوری دعوت میشدند. وقتی مصاحبه انجام میشد، اطلاعاتشان در اختیار همسانیابها قرار میگرفت، همسانیابی میشد و برای معرفی به معرفها سپرده میشدند. بعد هم معرفی توسط معرف انجام میشد و متقاضیان تا زمانیکه به نتیجه برسند توسط معرف پشتیبانی و حمایت میشدند.
این سامانه تقریباً تا همین یکی دو ماه پیش فعال بود حدود ۸۷هزار نفر در این سامانه ثبتنام کرده بودند. ما حدود بیش از ۲۷هزار معرفی انجام داده بودیم و حدود ۳۷۰۰ ازدواج موفق داشتیم.
با توجه به اینکه بیش از یک سال بود که پلتفرم همدم را طراحی و برنامهنویسی و کار کرده بودیم، تقریباً از دو ماه پیش ما ثبتنام روی سایت را بستیم. یک فاز آزمایشی حدوداً یک ماهه داشتیم با بعضی از کاربران قدیمی سامانه همسانگزینی. در این فاز آزمایشی چیزی حدود ۳هزار نفر از کاربران در پلتفرم همدم ثبتنام کردند و نتایج خیلی خوبی را از باب تعداد تراکنشها و درخواستهایی که بین کاربران رد و بدل شده بود، داشت.
حالا قرار است پلتفرم همدم چه تفاوتهایی با سایت همسانگزینی داشته باشد؟روال به چه شکل است؟
در پلتفرم همدم ما میخواهیم کاری بکنیم که جوانها در کمترین زمان ممکن با یک روش علمی و حساب شده، بتوانند زوج مناسب خودشان را پیدا کنند و با حمایت و نظارت خانوادههایشان به خواستگاری بروند یا خواستگار برایشان بیاید.
اما به چه شکل؟ در همدم ما قسمتی به نام همدمیاب داریم. کاربران متقاضی ازدواج ما وارد این قسمت میشوند، فرمهای خودشان را کامل پر میکنند، دو آزمون روانشناختی میدهند و مدارک خودشان را ضمیمه فرم ثبتنامشان میکنند. در این مرحله پروفایلشان برای تأیید نزد کارشناسهای همدم میرود. کارشناسان همدم هم با اتصال به سامانههای استعلام هویت، اطلاعات متقاضی را صحتسنجی میکنند. پس از آن که فرم کاربر تأیید میشود، این امکان در اختیارش قرار داده میشود که خودش بتواند هم از پیشنهادهای هوشمند سیستم استفاده کند یا اینکه بصورت دستی جستجو کند، مورد مناسب خودش را پیدا کند و درخواست بدهد که این مورد برایش معرفی شود.
برخی معتقدند پلتفرمهای مجازی چندان ایمن نیست و امکان سوءاستفاده در آن بسیار وجود دارد، لذا با این فکر اعتمادشان کم است. در همدم چه تمهیداتی برای این اعتمادسازی انجام شدهاست؟
در پلتفرم همدم چند مسئله برای ما خیلی مهم بوده است که بتوانیم در واقع آن روشهای سنتی و قدیمی خودمان برای ازدواج را با ابزار مدرن و روشهای نوین ترکیب کنیم و بستری را فراهم کنیم که خانوادهها با خیال راحت در کنار جوانهایشان قرار بگیرند، جوانان خودشان کنشگر اولیه باشند و ثبتنام کنند و این اطمینان برای خانواده وجود داشته باشد که افرادی که در این سامانه هستند اطلاعاتشان صحتسنجی شده است و مطمئن است. پس به همین علت میتوانند در واقع به این سامانه اعتماد کنند.
غیر از اینها، در روش علمیای که از طریق مشاوران علمی پروژه که روانشناسان خبرهای هستند طراحی شده، ما از آزمونهای روانشناختی استفاده میکنیم برای اینکه خصوصیتهای خلقی و شخصیتی متفاوت متقاضیان شناخته شود و افرادی که تناسب بیشتری از لحاظ خصوصیات خلقی و شخصیتی دارند به هم پیشنهاد شوند. اینکار ضریب تشکیل یک خانواده پایدار را در واقع بالا میبرد.
موضوع دیگری که ما از آن استفاده میکنیم برای آزمونهای روانشناختی، این است که از آزمونهای روانشناختی بهره برده میشود برای غربال افرادی که دچار مشکلات اختلال شخصیتی هستند و اینها نبایستی وارد فرایند ازدواج شوند تا زمانی که مشکلشان حل شود.
این غربالگری هم کمک میکند به تشکیل خانوادههای پایدار و بالنده که شکر خدا به سمت طلاق هم نخواهد رفت.
روز دوشنبه بیست و یکم تیر ماه با حضور جناب آقای دکتر قالیباف و حجتالاسلام والمسلمین آقای قمی مراسم رونمایی همدم برگزار شد و به شکل عمومی این اپلیکیشن منتشر شد تا همه جوانان از سرتاسر کشور ثبتنام کنند و استقبال خیلی خوبی را ما طی دو روز گذشته شاهد بودیم.
تعداد ثبتنام کنندگان قابل توجه بوده و الان تیم کارشناسان درواقع شبانه روزی مشغول بررسی پروفایلها و تأیید آنها هستند. همچنین تیم فنی ما نیز واقعاً با تلاش دارد سعی میکند تا موانع و مشکلاتی ممکن است از نظر فنی پیش بیاید را برطرف کند که کاربران با سهولت بتوانند از این اپلیکیشن استفاده کنند.
برخی این گله را دارند که وقتی میخواهند در همدم ثبت نام کنند همان اول درباره خصوصیات ظاهریشان پرسیده میشود. در حالیکه خصوصیات ظاهری نسبت به مشخصات فردی مثل تحصیلات و عقاید اهمیت کمتری دارد. در این خصوص شما جوابی دارید؟
همدم فرمهای متعددی دارد که کاربر باید آنها را پر کند. در لایههای مختلف هم هست و فقط لایه ظاهری نیست. فرمهایی مثل مشخصات فردی که هویت اولیه فرد هست، اطلاعات تماسش، اینکه کجا سکونت دارد، اطلاعات تحصیلی و آخرین مدرک تحصیلیاش (چه تحصیلات دانشگاهی و چه تحصیلات حوزوی)، اطلاعات مربوط به وضعیت اقتصادیاش، اطلاعات مربوط به وضعیت خانوادگیاش، اطلاعاتش در رابطه با ظاهرش، در رابطه با تقیدات مذهبیاش و... . اینها چیزهایی هستند که کاملاً پرسیده میشود.
این سؤالات در لایههای مختلفی پرسیده میشود که ظاهر یکی از آنهاست. همه فرمهای همدم در ظاهر خلاصه نشده و در مسئله ظاهر هم با توجه به اینکه ما عکس به طرفین نشان نمیدهیم، میخواهیم که کاربر یک شمای کلی از خودش مشخص کند. مثلاً رنگ چشمش را بگوید، رنگ پوستش را بگوید، قد و وزنش را بگوید، تناسب اندامش را بگوید و... . بنابراین این چیز عجیبی نیست و مفهومش این نیست که رنگ چشمتان در اولویت است! خیر! مفهومش این است که کاربر با دادن یک تعداد اطلاعات از خودش در واقع مشخص میکند که شمای کلی ظاهریاش. چه شکلی است. همانطور که عرض کردم عکس را ما نشان نمیدهیم. زیرا احتمال اینکه عکس مسیر را به بیراهیه ببرد، خیلی زیاد است و احتمال اینکه مخاطراتی را در کار ایجاد کند، وجود دارد. اما از همه اینها مهمتر در سؤالاتی که کاربر جواب میدهد، دو آزمون روانشناختی هست که لایههای پنهان مسائل خلقی و شخصیتی افراد را مشخص میکند. یعنی اگر فرمهای همدم را شما در کنار همدیگر قرار دهید، میبینید که در چند لایه سؤالاتی از کاربر پرسیده میشود که مجموع اینها کمک میکند که یک شناخت کلی نسبت به آن متقاضی ایجاد شود.
همانطور که عرض کردم تعداد فرمها زیاد است اما کاملاً کارشناسی شده است و ضرورت فرمها هم به اول و آخر و وسط بودنشان نیست، بلکه آن چیزهایی که لازم است کاربر پر بکند، در واقع برایش بعنوان اطلاعات ضروری مشخص شده است که کامل بتواند پر بکند.
نزدیک به دو هفته از رونمایی همدم میگذرد و در این مدت بحثهای مختلفی در فضای مجازی شد و افراد مختلفی با همدم آشنا شدند. عضویت در همدم چگونه بودهاست؟ آیا متقاضی داشته است؟
الان نزدیک به دو هفته از رونمایی پلتفرم همدم میگذرد. ما تقریباً دو هفته طوفانی را پشت سر گذاشتیم. زیرا با استقبال کاربران زیادی مواجه شدیم. در عرض این دو هفته ۱۵۰هزار نفر پلتفرم همدم را نصب کردند و کاربر فعال فعال پلتفرم حدود ۱۱۰هزار نفر هست. تقریباً نزدیک به ۶هزار و ۵۰۰ کاربر پروفایلشان تأیید شده است.
با توجه به اینکه راستی آزمایی اطلاعات و صحتسنجی مدارکی که کاربران به ما ارائه میدهند خیلی مهم است و ما از این طریق جلوگیری میکنیم از ورود افرادی که به قصد سرگرمی وارد این پلتفرم میشوند و یا مقاصد دیگری غیر از ازدواج دائم دارند و با توجه به اینکه ما در این اپلیکیشن و در این پلتفرم فقط به منظور ازدواج دائم کاربرانمان آن هم به شکل تک همسری داریم فعالیت میکنیم، صحتسنجی اطلاعات با دقت زیادی درحال انجام شدن است. همینطور که قبلاً خدمتتان عرض کردم، صحتسنجی با استفاده از اتصال به سامانههای احراز هویت صورت میگیرد و بررسی کاری است که با دقت صورت میگیرد تا خدای نکرده آسیبهایی که در سایر سایتهای غیرمجاز وجود دارد، در اپلیکیشن همدم وجود نداشته باشد.
طی همین مدت، تقریباً ۴۴۰هزار پیشنهاد بین کاربران همدم رد و بدل شده است. از بین این پیشنهادات ۱۰۶۰ پیشنهاد به مرحله معرفی رسیده است که توسط معرفان ازدواج این معرفیها انجام شده و در جریان و فعال است.
پیشنهادات و انتقادات هم از سوی کاربران و یا از طریق کاربران فضای مجازی داشتید؟
ما طی دو هفته گذشته پیشنهادات و انتقادات بسیاری را از کاربران خودمان دریافت کردیم در موضوعات مختلف. برخی از کاربران ما اعتراض داشتند نسبت به عناصری که در فرمها طراحی شده و معتقد بودند که بعضی از این عناصر باید کم یا زیاد شوند و پیشنهادات خودشان را در تمامی فضاهایی که ما برای تبادل نظر با کاربرانمان در نظر گرفتیم، وارد کردند.
برخی دیگر از کاربرانمان انتقاد داشتند به اینکه چرا سرعت بررسی پروفایلها اینقدر کم است و بایستی سریعتر رسیدگی شود تا بتوانند از این مرحله عبور کنند و به مرحله جستجو و معرفی برسند. خوشبختانه همدم با تمهیداتی که در نظر گرفت و با استفاده از کمکهایی که از نیروهای دیگر مجموعه تبیان در این قسمت اتفاق افتاد، سرعت بررسی پروفایلها بیشتر شد و ما توانستیم تعداد افرادی که در صف انتظار هستند را کم کنیم که از این مرحله عبور کنند.
بعضی از کاربران نسبت به شیوههای جستوجو اعتراض داشتند و معتقد بودند که برای جستوجو لازم است که حتماً یکسری آیتمها درنظر گرفته شود. پیشنهادات خودشان را به ما میدادند و انتقاد میکردند.
موضوع دیگری که نسبت به پلتفرم همدم کاربران برای ما نوشتند این بود که کار با اپلیکیشن برایشان سخت است و کمی مشکل دارند، بعضی از قسمتها را نمیدانند باید چکار کنند، و... . خوشبختانه باتوجه به اینکه ما در تیم پشتیبانی همدم بنایمان این است که نظراتی که کاربران میدهند و انتقاداتی که دارند، توجه داشته باشیم و سعی کنیم که مشکلاتی که عنوان میشود را به حداقل ممکن برسانیم. بنا هست انشاءالله روز به روز ما برنامه را ارتقا بدهیم، مسائلش را حل کنیم، کار آموزشیمان را بیشتر کنیم که کاربران بتوانند به سهولت کار کنند و امیدواریم که این ارتقا و بهینهسازی در روزها و هفتههای آینده انشاءالله در اختیار کاربران قرار بگیرد.
طی این دو هفتهای که خدمتتان عرض کردم، افراد متعددی هم بابت امکانات پلتفرم همدم از ما تشکر میکردند و پیشنهاداتی برای بهتر شدن کار ما داشتند. یکی از مسائلی که بابت آن واقعاً کاربرها راضی بودند، بحث صحتسنجی اطلاعات است. این صحتسنجی از آسیبهایی که ممکن است از حضور افراد فیک و کلاهبردارانی که در سایر سایتهای همسریابی غیرمجاز دارند فعالیت میکنند، بوجود بیایند، اینجا ممانعت از حضورشان به عمل آید و نتوانند وارد سامانه شوند و آسیبهایی را در سامانه ایجاد کنند.
از سرعت و سهولت معرفی هم کاربران دارند تشکر میکنند و راضی هستند که معرفیهایشان دارد سربعتر انجام میشود. خدمتتان عرض شود که پیشنهاداتی که به ما دادند برای بهتر شدن کار و پلتفرم، حتماً مدنظر قرار میگیرد و ما انشاءالله حرکتمان به سمتی است که، روز به روز بیشتر بتوانیم رضایت کاربران خودمان را جلب کنیم.
برخی از کاربران ما نسبت به موضوع پرداخت هزینه در اپلیکیشن اعتراض داشتند و معتقد بودند خدماتی که پلتفرم همدم دارد ارائه میدهد باید رایگان باشد.
دقیقا یکی از مسائلی که پیرامون همدم وجود دارد همین غیر رایگان بودن است. این هزینه صرف چه چیزهایی میشود و اصلا چرا گرفته میشود؟
من خاطرم است زمانی که ما در همسانگزینی به رایگان کار میکردیم، بخاطر اینکه تعداد افراد لازم را برای درواقع پشتیبانی همه کاربرها و آن نیروی انسانی لازم را نداشتیم، افراد معمولاً در صف انتظار میماندند. ولی خب الان در پلتفرم همدم واقعاً معرفیها به نسبت آن چیزی که قبلاً در همسانگزینی اتفاق میافتاد، خیلی ارتقا پیدا کرده و پیشرفتهتر شده است. ما شاید با نیروی انسانی و کادر محدودی که داشتیم، قبلاً در ماه حدود ۲۵۰ معرفی انجام میدادیم. ولی الان داریم روزی ۱۲۰ معرفی انجام میدهیم و در ماه این اتفاق در واقع به بالای هزار معرفی خواهد رسید. همین طور که داریم میبینیم با افزایش درخواستها و پیشنهادهایی که از سمت کاربران درحال آمدن است و این بالا رفتن سرعت کار چیزی بود که کاربرها خیلی قبلاً از ما میخواستند و حتی به یاد دارم که خودشان پیشنهاد میدادند که شما سعی کنید افراد بیشتری را به کار بگیرید و نیروی انسانی بیشتری را مشغول به کار کنید ولی سرعت معرفیهایتان را بابا ببرید و حتی خودشان پیشنهاد میدادند که ما حاضریم بخشی از هزینههای کار را متقبل شویم ولی شما سرعت کارتان را افزایش دهید.
در واقع آن چیزی که دارد اتفاق میافتد در همدم، بخش ناچیزی از هزینههایی که ما داریم برای نیروی انسانی و کسانی که در این کار دارند فعالیت میکنند، میپردازیم را از کاربران دریافت میکنیم و خیلی از خدماتی را که الان داریم ارائه میدهیم، جدا از بحث جستوجو به شکل رایگان دارد به کاربرانمان ارائه میشود.
آیا همدم فقط برای مجردها طراحی شدهاست؟ یا بخشهایی هم دارد که به درد متاهلها بخورد؟
پلتفرم همدم قطعاً هم برای مجردها و هم برای متأهلین برنامههایی دارد. مجردها خب حتماً از سرویس همدمیابش میتوانند استفاده کنند. متأهلها نیز با استناد به آن صحتسنجی اطلاعاتی که انجام شد، به هیچ وجه نمیتوانند وارد همدمیاب شوند. ولی از سایر قسمتهای پلتفرم همدم میتوانند استفاده کنند. مهمترین آنها محتواهای آموزشی هستند که در مجله آنلاین همدم قرار داده شدهاند و میتوانند از آنها استفاده کنند. همچنین سرویس مشاوره ما که به زودی راهاندازی میشود، با استفاده از مشاورین متخصص، خدمات متعددی را برای متأهلینی که نیاز به خدمات مشاورهای و تخصصی در حوزه ازدواج دارند، ارائه میدهد و متأهلها میتوانند این مشاورهها را از این سرویس دریافت و استفاده کنند.