loading

چهار میم خوشبختی

post-cover
بسیاری از جوان‌ها تصور می‌کنند اولین پله در راه ازدواج، عاشق شدن است. به تعبیری اول عاشق می‌شوند بعد ازدواج می‌کنند. اما صرف این امر برای یک ازدواج موفق کفایت نمی‌کند و یقینا پله‌های دیگری قبل از آن وجود دارد که اگر درست پیموده شود، راه رسیدن به پله عشق را آسان‌تر می‌کند. در انتخاب همسر چهار میم بسیار مهم است. در واقع این چهار میم چهار رکنی است که اگر به موقع و درست انجام شود زندگی زناشویی همانند دنباله میم مسیر صاف و مستقیمی را در پی خواهد داشت.



میم اول: مشاهده
مشاهده یعنی این که برای انتخاب همسر خوب مشاهده کنید، ظاهر و قیافه طرف مقابل را بررسی کنید، شکل و حرکات، شیوه گفتار و رفتار ظاهری او را به عنوان شرط اول بپذیرید زیرا بارها دیده‌ و شنیده‌ایم که زن و شوهر جوانی به مرکز مشاوره‌ای مراجعه کرده‌اند و به طور مثال شوهری بعد از چندین ماه زندگی مشترک گفته است: من زن قد بلند می‌خواستم و خانمم قدش کوتاه است یا اندازه بینی و فرم دندان‌های او مطابق سلیقه من نیست. یا خانمی گفته است که شوهرم نمی‌تواند در جمع صحبت کند، خوب لباس نمی‌پوشد و از این قبیل نظرها. بنابراین افراد در جلسات خواستگاری تا حدی که اسلام اجازه داده است باید مشخصات ظاهری و رفتاری طرف مقابل را ببینند و بپسندند.

میم دوم: مصاحبه
مصاحبه یعنی این که دو نفر با هم صحبت کنند و درباره نکات مثبت و منفی یکدیگر و مسائل مهمی که در تاریخچه زندگی هر کدام وجود دارد، از یکدیگر سوال کنند. بیماری‌های خاص، محل سکونت، آینده و این که می‌خواهند کار کنند یا شغل شان چه باشد، نحوه تربیت فرزندان و ... . در واقع باید در چندین جلسه خواستگاری و با اطلاع و نظارت خانواده‌ها، دختر و پسر با هم دیدار و گفت‌و‌گو داشته باشند تا نسبت به هم شناخت بیشتری پیدا کنند.

میم سوم: مکاشفه
مکاشفه یعنی دختر یا پسر به قصد تحقیق و بررسی از زندگی اجتماعی طرف مقابل پرسش کنند. از مدرسه، محل کار، محل سکونت، دانشگاه او بپرسند تا ببینند وجهه اجتماعی او چگونه است. برخوردش با مردم در اجتماع چطوری است. مثلا فردی که با هیچ کس ارتباط ندارد و دوست صمیمی هم ندارد شاید دچار بدبینی باشد یا اختلالات دیگر که بهتر است همان ابتدا با پرسیدن از افراد مختلف چهره اجتماعی او بهتر شناخته شود.

خیلی‌ها از کنار این نکته مهم به سادگی می‌گذرند. با این توجیه که «شناخت کامل زیر یک سقف به دست می‌آید.» اما واقعیت این است که بخش مهمی از شناخت مربوط به همین پرس و جوهاست. شما درباره‌ی خانواده، رفتار فردی و اجتماعی، دوستان، مسئولیت‌پذیری، رعایت حقوق دیگران، اعتقادات مذهبی و توانایی‌های او، باید از اطرافیان عروس خانم یا آقای داماد پرس و جو کنید.

میم چهارم: مشاوره
امروزه دیگر اهمیت مشورت کردن و مشاوره‌های قبل از ازدواج بر هیچ فردی پنهان نیست. علاوه بر مشورت با بزرگ‌ترها و استفاده از تجربه آن‌ها باید بدانید که در جلسات مشاوره بر اساس تخصص، تبحر و تجربه مشاور دو نفر با هم مقایسه می‌شوند تا مشخص شود میان شان تا چه میزان سازگاری وجود دارد و تناسب زندگی این دو با هم چقدر است و بر همین اساس هر دو مورد سنجش مشاور قرار می‌گیرند. چون مشاور یک فرد بی طرف است می‌توان روی اظهار نظر او حساب کرد و تایید یا عدم تایید او را به حساب مخالفت‌های بی‌جای بعضی اطرافیان نگذاشت.