loading

معیارهایی برای یک ازدواج موفق

post-cover
هر فردی برای ا‌نتخاب همسر مناسب باید به یک‌سری معیارها و ملاک‌ها توجه کرده تا انشاالله با کمترین مشکل، زندگی سعادتمندی را آغار کند. این معیارها باید قبل از انتخاب همسر و همچنین در جلسات خواستگاری با دقت بررسی شوند.



 

کفویت: در ازدواج با توجه به تفاوت‌هایی که میان زن و مرد وجود دارد، به‌ هر میزان زمینه‌های اشتراکی و شباهت یا همان کفویت  بین آن‌ها‌ بیشتر باشد، ازدواج استوارتر و محکم‌تر خواهد بود. این کفویت در ازدواج ابعاد مختلفی ازجمله: ایمان و عقاید مذهبی، اخلاق، تناسبات خانوادگی، ادراک و تحصیلات، نگرش، هوش سیاسی- اجتماعی، شرایط اقتصادی، ویژگی‌های جسمی (زیبایی) و روحی، سن، شرایط شخصیتی (درون‌گرا، برون‌گرا و...) مطرح می‌شود و در تشکیل یک زندگی درست مهم وتأثیرگذارخواهد بود.

شناخت دقیق از خود: یکی از بهترین شرایط برای داشتن یک ازدواج درست و موفق این است که طرفین قبل از زندگی مشترک نقاط قوت یا ضعفی خود را درست شناخته و با کار کردن روی آن‌ها درصدد اصلاح یا تقویت آن‌ها برآیند.

کنار گذاشتن فردیت: اگر مبتلابه فردیت هستید؛ این خصیصه را اصلاح کنید؛ افرادی که مبتلابه فردیت هستند ، قادر به تقسیم شادی، غصه و از همه بالاتر زندگی خود نیستند. درحالی‌که زن و شوهر محرم اسرار، شریک زندگی هم و مکمل خوشی و ناخوشی یکدیگر هستند.

 ویژگی‌های روانی و رفتاری: آگاهی از ویژگی‌های روانی و رفتاری مثل خشم شدید، دلسوزی بیش‌ازحد و تحمل کم که اثرات منفی بر رابطه زناشویی آینده‌تان داشته باشد، باعث می‌شود تا با چشم باز همر آینده‌تان را نتخاب کنید.

حساسیت یا تابوهای شخصی: هر فردی با توجه به نوع تربیت و محیط اجتماعی خود دارای حساسیت‌های خاص خود است. آگاهی هر فرد بر نوع و میزان حساسیت‌های خود که بر رابطه زناشویی آینده تأثیر می‌گذارد از اهمیت زیادی برخوردار است. ازجمله‌ی این حساسیت‌ها که رواج بیشتری دارد، عبارت‌اند از: میزان اهمیت وفاداری طرفین در زندگی زناشویی، پوشش همسر، استفاده از سیگار و دخانیات و...

علایق شخصی: لازم است فرد شناخت درستی از علایق خود داشته باشد، چراکه این امر او را در انتخاب همسر مناسب راهنمایی می‌کند. هرچه علایق مشترک زوجین بیشتر باشد، آنان می‌توانند اوقات خوش بیشتری را در کنار یکدیگر سپری کنند.

انتظارات از نقش خود و نقش همسر: هماهنگی در انتظارات زن و شوهر از هم باعث هماهنگی در تعامل و رفتار آن‌ها می‌شود و از درگیری‌ها پیشگیری می‌کند.

نگرش نسبت به ویژگی‌های ظاهری: لازم است هر فردی با آگاهی کامل از  نگرش خاص خود در رابطه با سن مناسب برای ازدواج، میزان فاصله سنی با همسر آینده، نوع نگاه به مادیات و شغل، به انتخاب همسر آینده اقدام کند.

هماهنگی در داشتن فرزند: برخی از افراد علاقه‌مند به پذیرش نقش والد نیستند و یا تمایل به داشتن چند فرزند دارند، پس شایسته است که در این خصوص گفتگو شود تا از درگیری‌های احتمالی در آینده پیشگیری شود.