loading

سفارش‌های امام علی علیه‌السلام برای ازدواج

post-cover
ازدواج از مهمترین تصمیمهای زندگی به شمار میآید. شتابزدگی و بدون تحقیق و بررسی در این مسیر گام برداشتن نكوهیده است. روان شناسان معتقدند هر اندازه زن و مرد قبل از ازدواج اطلاعات صحیحتر و دقیقتری دربارة یكدیگر داشته باشند، بهتر میتوانند موفقیت یا شكست زناشویی خود را پیش بینی كنند. علاوه بر این دستورات دینی هم ملاک‌هایی را برای ازدواج ما مشخص کرده. سفارشهای امیر مومنان پیرامون ملاكهای انتخاب به دو دسته تقسیم میشود.



 

الف) ویژگیهای فردی

  1. دینداری


در انتخاب همسر، ایمان نخستین ملاك به شمار می‎آید؛ زیرا انسان با ایمان، به علت ارتباط قلبی با خدا و برخورداری از نیروی كنترل كنندة‌ درونی، فردی قابل اعتماد است و به پیمان‎هایش عمل می‎كند. تجربه نشان داده است كسانی كه ایمان ندارند پس از تشكیل زندگی مشترك، به دلیل نداشتن ارزش‎های ثابت معنوی، با وزش نخستین باد ناموافق پیوند می‎گسلند. پیامبر یارانش را چنین سفارش می‎كرد: «علیك بذوات الدین؛ بر تو باد كه همسر دیندار انتخاب كنی.» «اذا اتاكم من ترضون دینه و امانته فزوجوه؛ هرگاه كسی برای خواستگاری نزدتان شتافت كه از دین و امانتش مطمئن و راضی بودید، وی را به ازدواج درآورید.»

  1. رشد اخلاقی


اخلاق نیك بهترین سرمایه و شاخص‎ترین شرط ازدواج است. حضرت علی یارانش را از ازدواج با آنان كه اخلاق پریشان و ناشایست دارند، نهی فرمود.

  1. رشد عقلی


عاقل كسی است كه كارها را در موقعیت مناسب انجام دهد و درست و نادرست را بشناسد. محرومان از رشد عقلی، حتی اگر اندیشة خدمت در سر پرورانند، به دلیل درك ناقص خویش زیان می‎رسانند. بدین سبب، معصومان، ما را از ازدواج با ابلهان باز داشته‎اند. امام علی می‎فرماید: «ایاكم و التزویج الحمقاء، فان صحبتها بلاء و ولدها ضیاں؛ از ازدواج با احمق بپرهیزید؛ زیرا زندگی با او بلا است و فرزندش تباه می‎شود.»

  1. رشد عاطفی


توانایی كنترل احساسات منفی و مثبت و بروز نفرت و خشم و عشق و شادی در محدودة مورد قبول جامعه، رشد عاطفی خوانده می‎شود. زن و مرد باید از توان داد و ستد عاطفی برخوردار باشند. حضرت علی همسر همراه و همدل را مایة انس و پایبندی به خانواده می‎داند و زن موافق را یكی از دو آسایش می‎شمارد. امام جوانان را چنین اندرز می‎داد: «از خداوند همسری مهربان، شیفته و سپاسگذار درخواست كنید؛ همسری كه اگر به او بدی كردید، از شما درگذرد و اگر بر او وارد شوید، شادتان سازد.»

ب) همتایی و همانندی

تناسب، همانندی، همتایی و هماهنگی (كفو بودن) از ملاك‎های بنیادین ازدواج است. هر اندازه دختر و پسر از نظر ویژگی‎های گوناگون نزدیك‎تر باشند، پیوند ازدواج آن‎ها استوارتر و عمیق‎تر خواهد بود. امام علی ـ علیه السلام ـ از پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ چنین روایت كرده است: «انكحوا الاكفاء؛ با همتایان خود ازدواج كنید.» ویژگی همانندی، در ابعاد گوناگون اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی، تحصیل و حتی سن قابل بررسی است:

  1. ایمان


پای‎بندی به دین و ارزش‎های دینی از عوامل خوشبختی به شمار می‎آید. همانندی در ایمان، همسران را به انجام دادن كردار نیك و دوری از اعمال خلاف اخلاق وا می‎دارد. امام علی به جوانان چنین سفارش می‎كند: «از خدا همسری بخواهید كه اگر یاد پروردگار كردید، یاری و همراهی‎تان كند؛ و چنانچه در سایة غفلت خدای را از یاد بردید، یادتان آورد.»

  1. اصالت خانوادگی


این ویژگی، از اساسی‎ترین ملاك‎های ازدواج است. شناخت خصوصیات و وضعیت تربیتی فرهنگی خانوادة همسر آینده، در ایجاد تفاهم در زندگی زناشویی نقش محوری ایفا می‎كند. بررسی‎ها نشان می‎دهد تفاوت‎های بارز فرهنگی، تربیتی و اخلاقی در خانواده‎های زن و شوهر از مهم‎ترین عوامل طلاق در ایران است. شخصیت اخلاقی و معنوی كسانی كه در خانواده‎های نجیب و سالم بار آمده‎اند، عمق و اصالت بیش‎تر دارد. پیامبر از ازدواج با گیاه رسته در زباله‎ها نهی فرمود و این گروه را چنین شناساند: «زن زیبایی كه در خانوادة‌ زشت رشد كرده است.» البته همتایی در سن، تحصیلات، زیبایی، محیط و فرهنگ و وضعیت اقتصادی و اجتماعی نیز شایستة دقت است.