loading

راه‌هایی برای بالابردن ضریب هوشی کودکان

post-cover
مغز انسان از قبل از تولد تا 4 سالگی به‌صورت انفجاری رشد می‌کند. در حقیقت، مغز کودکان قبل از رفتن به مهدکودک90درصد فرآیند رشدش را طی می‌کند. در این میان راه هایی برای رشد فکر و افزایش ضریب هوشی کودکان وجود داد؛



یادگیری یک ساز موسیقی: موسیقی قدرت حل مسئله کودکان را بالا می‌برد چون کودک در خلال نواختن و یادگیری موسیقی قوه تفکر خود را به کار می‌اندازد.

شرکت در کلاس‌های ورزش: فعالیت بدنی و جنب‌وجوش، رشد مغز و عملکرد شناختی کودک را تقویت می‌کند.

انجام بازی‌های فکری: در بازی، کودکان از لحاظ جسمی، کلامی یا ذهنی با محیط خود و سایر افراد درگیر می‌شوند. بازی و اسباب‌بازی‌هایی وجود دارند که باعث تقویت هوش کودکان می‌شوند که از از این بین می‌توان به معماها، بلوک‌ها و بازهای فکری، بازی جنگا، بازی‌های رایانه‌ای کنترل شده و بازی‌های ریاضی اشاره کرد.

تنفس عمیق از راه بینی: تنفس عمیق از راه بینی مغز را تقویت می‌کند. هر روز صبح زود یا قبل از رفتن به خواب 10-15دقیقه، این کار را با کودکتان تمرین کنید .

به چالش کشیدن ذهن: حافظه فرزندتان را به چالش بکشید. مثلاً پس از خواندن كتاب، از کودکتان بخواهید كه داستان را به زبان خودش بازگو كند یا با استفاده از حلقه‌های میوه یا مهره‌های رنگی، الگوهایی ایجاد کنید، سپس آنها را به هم بریزید و ببینید که آیا کودکتان می‌تواند آنها را از نو بسازد یا نه.

گفتگو کردن با کودک: در شرایط مختلفی که كودك شروع به پرسیدن سؤال‌هایی از شما می‌كند، شما هم همان كار را انجام دهید، با او حرف بزنید و از وی سؤال كنید. برای مثال اگر او می‌پرسد چرا آسمان آبی است؟ به جای اینكه بگویید رنگ آسمان باید یا آبی باشد از او بپرسید كه به نظر او چرا آسمان آبی است. در چنین مواردی از جواب‌های خلاقانه او متعجب خواهید شد.
تحسین و تشویق: وقتی كودك چیزی یاد می‌گیرد، با صدای بلند او را تحسین و تشویق كنید و به او جایزه بدهید.

کتاب خواندن با کودک: زمانی را به كتاب خواندن با كودك اختصاص بدهید. همیشه از كتاب به‌عنوان جایزه كمك بگیرید. از كودك بخواهید درباره‌ی كتابی كه به‌تازگی خوانده حرف بزند. با كتاب خواندن اعتماد به نفس كودك بالا می‌رود، به‌خصوص وقتی احساس كند كه می‌تواند چیزهای جدیدی به والدینش، یا دیگر بزرگتر‌ها بیاموزد.

همراهی با کودک: از هر فرصتی برای آموزش او استفاده كنید. با رعایت موارد بهداشتی كودك را به طبیعت ببرید و اجازه دهید بالا و پایین بپرد و بدود. با كودك همراه باشید، او را محدود نكنید و نترسانید. باور داشته باشید طبیعت بهترین آموزگار است.

توجه به کنجکاوی کودک: هیجان و كنجكاوی كودك را به‌خاطر بی‌حوصلگی خودتان خفه و خاموش نكنید.