loading

اختلاف سنی زیاد خوب است یا نه؟

post-cover
بیشتر منابع روانشناسی تفاوت سنی ۴ تا ۵ سال را مناسب دانسته‌اند و در برخی منابع ۵ تا ۷ سال نیز مناسب شمرده شده است. علاوه بر این، عامل مهم دیگری که در کنار سن و تفاوت سنی زوجین مطرح ‌می‌شود بلوغ فکری و پختگی اجتماعی هر کدام از زوجین است. آنچه در این میان اهمیت دارد این است که اختلاف سنی زن و مرد نباید آنقدر زیاد باشد که در مسائل اساسی زندگی شان نظیر عقاید و ارزش ها، ارتباط با اقوام و دوستان، تفریحات و سرگرمی‌ها شکاف زیادی را ایجاد کند چرا که تفاوت فاحش نگرش در این حوزه‌ها باعث بروز اختلافات و یا دلسردی‌هایی در زندگی زناشویی ‌می‌شود.

به طور کلی ‌می‌توان گفت یک ازدواج مناسب عموماً ازدواجی است که در دهه سوم زندگی شخص صورت بگیرد و آقا از لحاظ سنی بزرگتر از خانم باشد و اختلاف سنی آنها بیش از ۷ سال نباشد، همچنین هر دو نفر به بلوغ جسمی‌و فکری رسیده باشند و از سلامت لازم برخوردار باشند. اما واقعیتی که وجود دارد این است که ممکن است همه اشخاص نتوانند چنین ازدواجی را داشته باشند و به خصوص ممکن است در روابطی قرار بگیرند که شرایط ازدواج و اختلاف سنی آنها از حالت نرمال و طبیعی خارج باشد.



روانشناسان معتقدند رابطه زناشویی رابطه بسیار حساسی است و ‌می‌تواند از مسائل مختلف بسیار تاثیر بپذیرد. یکی از این مسائل اختلاف سنی زیاد در کنار بلوغ فکری و پختگی پایین زوجین است که ‌می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات جدی و مهم در رابطه شده، به رابطه زناشویی آسیب وارد کرده و آن را از مسیر اصلی خود دور کند.

تجربه نشان داده است که تفاوت سنی بین زن و مرد اگر ده سال یا بیشتر باشد، ممکن است برای ازدواج مشکل‌ساز شود. دلیل اصلی مشکل‌سازشدن این ازدواج‌ها، تفاوت در نیازها، خواسته‌ها و تکالیفی است که هر انسانی در مراحل مختلف زندگی‌اش با آن روبه‌روست؛ برای مثال بین بیست تا سی‌سالگی بیشتر جوان‌ها در حال درس‌خواندن یا پیداکردن شغل و کسب موفقیت‌های شغلی و حرفه‌ای هستند، ولی وقتی سن بالاتر می‌رود، به احتمال زیاد این دغدغه‌ها تا حدود زیادی حل‌وفصل شده است و حالا چالش‌ها جنس دیگری پیدا کرده است.

همچنین تجربه نشان داده است که تفاوت سنی زیاد در میان زوج‌هایی که سن کمتری دارند، بیشتر از زوج‌های مسن‌‌تر مشکل‌ساز می‌شود؛ برای مثال اگر یک دخترخانم بیست‌ساله با یک پسر سی‌و‌پنج ساله ازدواج کند، در مقایسه با یک خانم چهل و آقای پنجاه و پنج ساله، بیشتر به مشکل برخواهد خورد. دلیل اصلی این موضوع، تفاوت میان رشدیافتگی این زوج‌هاست. زن و مردی که سنین رشد و تکامل را به پایان رسانده‌اند، با راحتی بیشتری می‌توانند تفاوت سنی بین خودشان را حل‌و‌فصل کنند.